ARO

ARO bola rumunská automobilka, ktorá bola založená v roku 1956.

V roku 1885 spoločnosť Letea založila v meste Câmpulung továreň na výrobu papiera. Po 1. svetovej vojne sa spoločnosť pretransformovala na akciovú spoločnosť vyrábajúcu aj celulózu. Počas 2. svetovej vojny v rokoch 1943-1944 továreň slúžila na výrobu vrtulí pre leteckú spoločnosť Brasov. V rokoch 1954-1957 sa tu vyrábali súčiastky pre automobilový priemysel.

V roku 1957 bol v továrni vyrobený prvý terénny automobil značky ARO model IMS 57 a v roku 1959 bol na trh uvedený vylepšený model ARO M 59. Od roku 1964 sa začal predávať model M 461, ktorý bol určený na export. Celkovo bolo vyvezených 53 000 kusov do 55 krajín sveta. V roku 1972 sa začala výroba nového modelu ARO 24 a od roku 1980 výroba modelu ARO 10. Obidva modely sa vyrábali v rôznych úpravách karosérie s rôznymi motormi.

V roku 1979 bolo vyrobených 17 obrnených vozidiel ABI (Autovehicul Blindat pentru Intervenție), ktoré slúžili pre vnútornú bezpečnosť. Od roku 1997 sa vyrábala séria vojenských vozidiel ARO Dragon.

Spoločnosť ARO (Auto Romania) bol výrobca terénnych automobilov a zároveň najstaršou štátnou rumunskou automobilkou. Počas svojej existencie vyrobila 380 000 automobilov, z ktorých dve tretiny boli exportované do 110 krajín sveta. Pred rokom 1989 išlo na export až 90% vyrobených vozidiel.

V septembri 2003 Rumunsko predalo 68,7%-tný podiel automobilky americkej spoločnosti Cross Lander za 180 000 USD, ktorú vlastnil John Perez. V zmluve bolo stanovené, že spoločnosť musí investovať do automobilky 2 milióny USD, čo sa údajne nikdy nestalo. Namiesto toho boli rozpredané všetky výrobné nástroje a zariadenia ARO. Išlo o konanie, ktorým bola porušená zmluva. Rumunsko v roku 2006 zažalovalo John Pereza za falšovanie dokumentov s cieľom získať automobilku ARO. Spoločnosť Cross Lander ohlásila bankrot, prepustila všetkých svojich zamestnancov, predala svoje sídlo a vo februári 2006 zanikla.

Back to top button